Wilskracht Voor Goede Gewoontes

Er wordt vaak gedacht dat mensen met goede gewoontes – zoals gezond eten, veel sporten, mediteren – veel wilskracht hebben. Ik wil er in dit bericht echter een alternatieve reden voor geven. Ik geloof niet echt dat wilskracht bestaat in het opzicht van goede gewoontes volgen. Ik geloof namelijk dat het puur gaat om hoe veel motivatie je hebt om iets te doen. Als je veel motivatie hebt voor iets, dan doe je het automatisch. Mensen die het niet lang genoeg volhouden hebben niet genoeg motivatie.

Daarom wil ik in dit artikel mijn gedachtes en technieken delen die voor mij extreem goed werken om goede gewoontes te behouden.  Hoe meer ik deze technieken toepas, hoe gemotiveerder ik word. Er lijkt geen einde aan te zitten. Vroeger moest ik mezelf er vaak echt toe zetten om dagelijks te mediteren. Ik dacht altijd dat ik niet genoeg wilskracht had, maar dat maakte het alleen maar lastiger om het vol te houden. Nu wil ik juist mijn tijd opzij zetten om te mediteren en ik heb er bijna elke keer erg veel zin in om het te doen.

Wat We Willen Verandert

Een groot probleem waar ik op stuitte (en later pas realiseerde) is dat wat we willen verandert. De ene dag zijn we bijvoorbeeld heel erg gemotiveerd om A te doen en dan bijvoorbeeld een week later om B te doen. Als we dan de eerste week besluiten om bijvoorbeeld elke dag te gaan mediteren zien we er misschien de volgende week niet meer echt het nut van in.

Dit komt omdat we verschillende ‘persoonlijkheden’ hebben. We wisselen vaak tussen een paar persoonlijkheden. Op het ene moment vinden we het bijvoorbeeld heel belangrijk wat er met andere mensen gebeurd en op een ander moment lijkt het ons veel minder te interesseren. Dit komt bijvoorbeeld doordat onze emoties constant veranderen.

Misschien ben je wat skeptisch over het feit dat je meerdere persoonlijkheden hebt. Realiseer dat wat je wilt constant verandert. Soms heb je bijvoorbeeld veel motivatie om te sporten en dan de volgende dag in eens niet meer. Dat komt omdat je wisselt tussen persoonlijkheden die andere motivaties nodig hebben om iets te doen.

Ik heb deze verschillende persoonlijkheden voor het gemak opgedeelt in drie persoonlijkheden zodat het allemaal wat duidelijker is en daardoor beter te begrijpen.

1. Je ‘ego’-zelf

Je ‘ego’-zelf is vooral geinteresseerd in wat het voordeel is voor je zelfbeeld als je iets doet. Wat een motivatiefactor is om te gaan sporten voor je ‘ego’-zelf is bijvoorbeeld dat je dan gespierder lijkt dan andere mensen waardoor je je belangrijker voelt of meer aandacht krijgt. Het gaat er dus voor je ‘ego’-zelf puur om wat voor je zelfbeeld een voordeel is.

2. Je ‘dagelijkse’-zelf

Je ‘dagelijkse’-zelf is geintereseerd in wat voor dagelijkse, praktische voordelen je krijgt van wat je wilt gaan doen. Voor het gemak neem ik opnieuw sporten als hetgene wat we willen gaan doen. Een motivatiefactor voor je ‘dagelijkse’-zelf is bijvoorbeeld dat je je dan fitter voelt waardoor je gezonder bent en je simpelweg beter voelt.

3. Je ‘hogere’-zelf

Je ‘hogere’-zelf is niet meer geinteresseerd in wat de voordelen voor zichzelf zijn. Het gaat er voor hem puur om wat het voordeel is voor andere mensen. Voor sporten zou dat bijvoorbeeld kunnen zijn dat je dan een beter rolmodel bent voor andere mensen waardoor andere mensen gemotiveerder worden om ook gezond te zijn.

Als je de wetenschap van motivatie goed wilt begrijpen is het essentieel dat je realiseert dat je constant wisselt tussen verschillende persoonlijkheden met verschillende motivaties. Op deze manier kunnen we nadenken over wat onze motivaties zijn in onze drie persoonlijkheden waardoor we vrijwel altijd gemotiveerd blijven om het te doen, zolang het voor ons voordelen lijkt te hebben.

Schrijf Alle Voordelen Op Die Je kan Bedenken

Wat erg belangrijk is, is dat we de tijd nemen om alle voordelen op te schrijven die we kunnen bedenken voor hetgene wat we willen doen. Ik ga voor het gemak maar weer verder met sporten. Het is essentieel dat je voordelen opschrijft die ook voor jou gelden en niet alleen in het algemeen. Verder is het erg belangrijk dat je voordelen voor alle drie de persoonlijkheden betrekt (je ‘ego’-zelf, je ‘dagelijkse’-zelf, je ‘hogere’-zelf).

Hieronder een voorbeeld wat iemand voor sporten zou kunnen hebben. Voor het gemak hou ik het vrij simpel.

Sporten voordelen:

Mooier lichaam
Gezonder lichaam
Je voelt je sterker
Je voelt je fitter
Je inspireert andere mensen

Je begint dus met een lijstje van voordelen die je kan bedenken voor sporten. Merk nogmaals op dat ik de drie persoonlijkheden erin betrek.

Wat ik daarna doe is dat ik nog voordelen bedenk van de voordelen die ik al heb opgeschreven. Ik maak een soort web tussen alle voordelen die ik kan bedenken.

Bijvoorbeeld:

Gezonder lichaam –> Je voelt je beter –> Je bent gelukkiger –> Omdat je gelukkiger bent maak je automatisch andere mensen gelukkiger –> Positieve mensen om je heen is ook weer gunstiger voor jezelf

Het lijkt misschien allemaal heel overdreven maar omdat je alle voordelen met elkaar verbind en voor alle voordelen nog meer voordelen bedenkt die komen uit die voordelen, zorgt het ervoor dat er zoveel positieve connecties in je hoofd worden gevormd dat geen reden meer ziet om het niet te doen.

Je kan deze methode toepassen in alles wat je misschien wilt doen of bereiken: mediteren, sporten, gezonder eten, stoppen met roken etc….

Bekijk Je ‘Motivatieweb’ Eens In De Zoveel Tijd Terug

De doelen en interesses in ons leven veranderen daarom kunnen sommige voordelen wegvallen. Stel je hebt een paar jaar geleden besloten om te stoppen met roken. Een van de voordelen was zodat de kinderen dan niet in de rooklucht waren wat gezonder voor ze was. Stel dat je kinderen nu uit huis zijn, dan is dat geen voordeel meer.

Doordat omstandigheden en wat we willen kan veranderen (en zal veranderen) is het belangrijk om onze voordelen opnieuw te bekijken en er misschien nieuwe voordelen bij te verzinnen en oude voordelen die niet meer gelden weg te strepen.

Ook werkt het terugbekijken van je ‘motivatieweb’ als een soort vernieuwing van je motivatie waardoor je er weer extra zin in hebt om het te gaan doen. Als je merkt dat je motivatie wegvalt, lees je motivatie terug, realiseer je weer waarom jij hebt besloten om deze keuze te maken en bedenk, waar nodig, nieuwe voordelen erbij voor wat jij wilt bereiken.

Comments are closed.