Hoe Kan Je Meer Zelfvertrouwen Opbouwen

 

faalangst en zelfvertrouwen

 

“Veel mensen zijn onzeker en hebben weinig zelfvertrouwen. Als jij hier last van hebt, dan ben je niet de enige. Wat is zelfvertrouwen nou eigenlijk, en waarom hebben zoveel mensen last van onzekerheid?”

 Eén van de dingen die er voor zorgde dat ik vroeger niet de dingen deed die ik wilde doen was de angst om te falen – en daarbij had ik ook het gebrek aan zelfvertrouwen die ik nodig had om die angst te overwinnen. Herken je dit?

Vroeger was ik vaak onzeker en had ik geen zelfvertrouwen. Gelukkig ben ik nooit echt zwaar gepest en heb ik altijd wel op één of andere manier (populaire) vrienden gehad. Toch was het erg vervelend dat ik onzeker was en niet de dingen kon doen die ik wilde doen. Dit kwam in verandering toen ik op een gegeven moment mezelf de vraag begon te stellen: “Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?”

Misschien is het ook wel zo dat jij bijvoorbeeld via Google deze vraag hebt ingetypt, en zo op deze website terecht bent gekomen. Zelf heb ik dit vroeger ook gedaan. Ik kwam op veel website met titels zoals “15 Tips Voor Meer Zelfvertrouwen”. Om eerlijk te zijn, hebben deze websites me helemaal niet verder geholpen. Waarom? Dat lees je later…

In de tussentijd heb ik veel informatie opgedaan over dit onderwerp en ik ben me tegelijkertijd erg gaan interesseren in psychologie. Graag wil ik aan andere mensen leren wat ik heb geleerd, zodat ik hier andere mensen mee kan helpen. Onzeker zijn wil natuurlijk niemand!

Als je succes in je leven wilt hebben, en/of je droom wilt bereiken, dan is het eerste wat je moet doen je zelfvertrouwen groter maken. Zonder dat je zelfverzekerd wordt is succes behalen in je leven niet mogelijk. Veel mensen hebben last van faalangst en zonder dat je het zelfvertrouwen hebt om deze angst te overwinnen blijf je lui en doe je simpelweg niks.

 

 

Zelfvertrouwen tips voor jou…

zelfvertrouwen tipsAls jij erg onzeker bent en een gebrek aan zelfvertrouwen hebt, dan kan ik je nu gelijk deze zelfvertrouwen tips geven:

Ga op zoek naar GOEDE informatie. 

Heel veel mensen maken de fout om geen goede actie te ondernemen en zijn op zoek naar snelle manieren om zelfvertrouwen te krijgen die NIET werken.

Door simpelweg een aantal tips over zelfverzekerd overkomen te lezen wordt je niet zelfverzekerder!

Ik heb nog nooit gezien dat iemand door een aantal artikelen op een website of in een tijdschrift te lezen zijn zelfvertrouwen heeft laten stijgen. Je moet op zoek naar goede informatie!

Je kan deze informatie simpelweg NIET zomaar op internet vinden. Je moet hiervoor beter zoeken.

 

 

eCursus Blijvend Zelfvertrouwen (+review)

Wat ik nu sinds een paar jaar aanraad aan mensen is deze eCursus. Zoals ik net al aangaf is goede informatie erg belangrijk.

Ik sta volledig achter deze eCursus en ik durf te zeggen dat het vaak nog effectiever is dan professionele hulp.

Het enige nadeel is dat je het zelf moet doen, maar als je echt gegarandeerd zelfvertrouwen wilt krijgen, dan moet je altijd ZELF actie ondernemen!

 

Klik hier voor mijn review van deze eCursus

Voordelen

  • Vanuit huis
  • Via je computer aan jezelf werken
  • Goedkoop
  • Zelf bepalen wanneer
  • Gegarandeerd resultaat

 

Wat kan deze eCursus jou bieden…

benefits blijvend zelfvertrouwen

Klik hier voor Blijvend Zelfvertrouwen! of Klik hier voor een review!

 

 

 

 

Hoe krijg je meer zelfvertrouwen?

toppunt van zelfvertrouwen hebbenAls je wilt leren omgaan met onzekerheid moet je eerst snappen wat zelfvertrouwen is en waarom ik net zei dat het ‘gezond’ is om soms geen of weinig zelfvertrouwen te hebben. Ook is het niet zo dat als jij je hele leven erg onzeker bent geweest dat je door het lezen van dit artikel in één keer zelfverzekerd kan worden (was het maar zo eenvoudig).

Zelfvertrouwen moet je opbouwen en helaas kost zelfvertrouwen opbouwen tijd. In dit artikel staan tips hoe jij je gebrek aan zelfvertrouwen kan oplossen, iedereen kan het, als je maar weet hoe! Er staat ook een filmpje op mijn websites met een aantal snelle tips voor een verhoogd zelfvertrouwen.

Je moet simpelweg leren omgaan met onzekerheid en constant werken aan zelfvertrouwen om je verlegenheid te overwinnen. Je zelfvertrouwen vergroten is helaas niet zo simpel… Je zult er iets voor moeten doen!

 

 

Wat is zelfvertrouwen?

Als je naar het woord kijkt zie je natuurlijk al gelijk de betekenis. Als je zelfvertrouwen hebt, dan vertrouw je op jezelf. Zelfvertrouwen gaat heel erg samen met zelfverzekerdheid. Zelfverzekerd overkomen wordt dan ook veroorzaakt door zelfverzekerder worden.

Als je bijvoorbeeld een goede presentatie moet geven voor een groep mensen dan is het belangrijk om zelfvertrouwen te hebben. Als je dit niet hebt dan kan je nog zo goed oefenen als je wilt, maar de presentatie zal nog steeds niet krachtig overkomen. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor presentaties geven maar voor bijna alle aspecten van je leven. Het is daarom essentieel om zelfvertrouwen op te bouwen als je jezelf wilt ontwikkelen. Je moet simpelweg je zelfvertrouwen vergroten om gelukkiger te zijn!

 

 

Waarom het ‘gezond’ is om onzeker te zijn

Alle mensen hebben last van onzekerheid en… het is gezond. Mensen worden van nature onzeker als ze gevaarlijke dingen moeten doen. Dit komt nog van vroeger (duizenden jaren geleden). Als je bijvoorbeeld op een nieuwe plek komt waar je nooit bent geweest en je kent er niemand, dan zal je van nature wat stiller zijn en je niet op je gemak voelen. Als je vroeger (toen we nog in grotten leefden) op een andere plek terecht kwam waar je mensen niet kende, dan was dit altijd gevaarlijk. Je kon wel vermoord worden. Als je op een andere plek ineens de baas zou gaan spelen en daar was al iemand anders de baas, dan kon het wel eens niet zo goed met je aflopen.

Dit heeft ervoor geresulteerd dat we van nature onzeker worden bij nieuwe of onbekende situaties. In de hedendaagse wereld is dit natuurlijk (bijna) niet meer nodig maar toch hebben wij dit gevoel nog in ons lichaam. Snap dus dat het heel normaal is om je onzeker te voelen! Het is nu heel vaak niet meer nodig om te denken ik ben onzeker en dat is ook waarom jij je misschien afvraagt hoe je zelfverzekerdheid kan opbouwen.

Verlegenheid overwinnen is wat jij nu moet gaan doen. Hoe doe je dat? Simpel, door effectief te werken aan zelfvertrouwen. Ik zeg het vaak tegen andere mensen, maar als je echt wilt veranderen moet je daarvoor je best voor doen en ervoor zorgen dat je de juiste informatie ontvangt. Je kan NIET door simpelweg een paar artikelen te lezen op het internet meer zelfvertrouwen krijgen. Zo werkt het niet! Ga dus op zoek naar goede en vooral betrouwbare informatie!

 

Wat is verlegenheid?

Veel mensen hebben er wel last van: verlegenheid. In veel situaties komt het voor. Vroeger heb ik er ook heel veel last van gehad. Vaak ben je verlegen in nieuwe situaties of situaties waarin je niet weet wat je moet doen. Het grootste probleem is dat je niet zelfverzekerd bent in die situaties. Dit klinkt misschien allemaal heel logisch, maar het is wel essentieel om dit te begrijpen als je zelfverzekerder wilt worden.

Verlegenheid kan vele oorzaken hebben. Meestal ontstaat het al in je jeugd. Misschien komt het door de manier waarop jij bent opgevoed. Ook kan het zo zijn dat je bepaalde dingen hebt meegemaakt waardoor je soort van onbewust bent getraumatiseerd en automatisch onzeker bent als je in bepaalde situaties komt. Ook heeft voeding impact op hoe je je voelt. Slechte voeding kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je je minder goed in je lichaam voelt. Als je lekker in je vel zit is het natuurlijk veel makkelijker om je goed in je lichaam te voelen.

 

Hoe krijg je zelfvertrouwen?

De theorie erachter is vaak vrij logisch en simpel maar je zult er toch echt zelf aan moeten werken. Ook is het belangrijk om de juiste mensen om je heen te hebben. Of dat nou vrienden zijn of dat een cursus is, je hebt de juiste informatie nodig. Mensen hebben een soort ‘gave’. Wij mensen kunnen heel snel leren van onze omgeving, vooral van andere mensen om ons heen. Dit is aan de ene kant heel gunstig, maar het kan ook extreem nutteloos zijn.

Een voorbeeld van wanneer het nuttig is. Spring niet van een gebouw af, want dan ga je dood. Dit klinkt super logisch en dat is het ook, maar zonder dat dit aan je is verteld zou je dit niet weten. Er is ooit iemand geweest die dit aan je heeft geleerd. Dit kan bijvoorbeeld de TV zijn of gewoon je ouders. Deze ‘gave’ van ons is in dit opzicht belangrijk om je leven te redden.

Daarnaast is onze ‘gave’ ook heel vaak destructief, vooral in de samenleving waar we nu in leven. Het is nu namelijk vaak heel zelf-destructief om verlegen en/of onzeker te zijn in bepaalde situaties.

Je hebt verkeerde gewoontes van andere mensen in je omgeving (kan ook TV etc zijn) aangeleerd. Om weer nieuwe gewoontes aan te leren, heb je simpelweg mensen om je heen nodig die je wel onbewust de juiste gewoontes aanleren.

“Je bent het gemiddelde van de 5 mensen waar je het meeste mee om gaat”

Om je leven te veranderen en zelfverzekerd te worden heb je nou eenmaal de juiste informatie nodig, zorg dus dat je de juiste mensen om je heen hebt of in ieder geval de juiste informatie vergaard, bijvoorbeeld door boeken erover te lezen of door een (e)cursus te volgen.

Lees hier meer over het ontstaan van onzekerheid

 

Voeding en zelfvertrouwen

Zoals ik net al even kort aangaf heeft voeding veel invloed op hoe zelfverzekerd je je voelt. Mensen vergeten vaak of weten helemaal niet wat voor invloed voeding heeft op je lichaam en geest. Het wordt echt extreem erg onderschat. Veel mensen merken het ook niet eens op dat slechte voeding zo slecht voor ze is, ook al horen ze dit regelmatig. Als je je hele leven ongezond hebt gegeten, dan weet je niet beter. Je hebt je altijd zo in je lichaam gevoelt en je bent er dan zo erg aan gewend dat je gewoon totaal niet meer door hebt dat het zo slecht voor je is.

Ik daag je daarom uit om bijvoorbeeld een week of twee weken heel gezond te eten. Doe bijvoorbeeld een week lang een smoothie challenge, waar je alleen maar (groene) smoothies drinkt. Ook een mogelijkheid is om 2 weken lang geen producten met toegevoegde suikers te eten. Deze is iets makkelijker in vergelijking met de smoothie challenge omdat je met een smoothie challenge gewoone en week of soms zelfs twee weken lang niks eet, maar alleen smoothies drinkt.

Daarom raad ik je aan om minimaal 1 week lang alleen maar groente, fruit, eieren en (goed! geen goedkoop) vlees te eten. Melk mag niet, brood mag niet. Alleen de dingen die ik net noemde. Je zult na een week merken dat je veel meer energie krijgt om leuke dingen te doen en waarschijnlijk zal je er zelfs gelukkiger door worden. Uiteindelijk zorgt dit voor een boost in zelfvertrouwen.

Na deze challenge zal je merken dat ongezond voedsel ineens, tja… ongezond is. Het voelt dan gewoon slecht om het te eten. Het voelt dan gewoon slecht in je lichaam. Hetzelfde met roken. Doe dit tijdens deze uitdaging ook voor een week totaal NIET. Je zal daarna merken hoe slecht roken wel niet voor je is.

Natuurlijk zijn er ook mensen die dit lezen die gewoon gezond eten, of denken dat ze gezond eten. Probeer alsnog deze challenge te doen en alleen groente, fruit, eieren en eventueel GOED vlees te eten.

Een goede aanrader is bijvoorbeeld een gebakken ei met bacon, wat 100x gezonder is dan een boterham met kaas. Melk wordt namelijk vaak gezien als een gezond product. Je kent de uitspraak ‘melk is goed voor elk’ vast wel. Dit is echter totaal NIET het geval. Melk bevat veel stoffen die je lichaam gewoon niet kan verteren. Er wordt vaak gezegd dat melk zo goed voor je is omdat er veel calcium in zit.

Het is echter zo dat deze calcium vrij slecht wordt opgenomen door ons lichaam. Om preciezer te zijn maar ongeveer 20%. Ook kost het veel moeite voor ons lichaam om het af te breken. Dit kost veel energie. Als je meer energie wilt hebben, als dit nou is om gelukkiger te zijn of om je zelfvertrouwen wat op te krikken, gezonde voeding zal hier heel erg bij helpen.

Checklist

Alleen eten:

  • Groente
  • Fruit
  • Eieren
  • Goed vlees (geen goedkope met toegevoegde suikers, zie ingrediënten)

NIET:

  • De rest waaronder;
  • Melkproducten, dus ook geen kaas
  • Brood
  • Snoep
  • Chips

Probeer dit voor minimaal 1 week en je zal merken hoe veel beter je je hierdoor zal gaan voelen.

Lees hier meer over voeding en zelfvertrouwen

 

Nog een leuk filmpje ;)

(Dit filmpje is niet origineel van mij, maar van Ter Borch Coaching)

 

Meer informatie over je eigenwaarde, zie Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eigenwaarde_%28psychologie%29

 

 

Comments are closed.