Alleen Mediteren Is Niet Genoeg?

Hoewel mediteren vele voordelen heeft, worden deze pas werkelijkheid wanneer je van de dingen die je in meditatie leert gebruikt in je dagelijks leven. Van mediteren leren we om diep in ons zelf te kijken.

Op deze manier kunnen we veel meer controle krijgen over onze emoties en gedachtes. In plaats van dat ons leven dan wordt geleid door onze emoties, kunnen we zelf kiezen of we er naar luisteren of niet.

Meditatie is echter niet een magische pil die alles oplost. Dat bestaat niet.

Als je 20 minuten per dag mediteert en de rest van de dag de lessen die leert door meditatie negeert, dan krijg je niet de volle waarde uit de meditatie.

Alleen mediteren is niet genoeg. Je wordt er alleen maar wat rustiger van. Van mediteren kan je nog veel meer voordelen krijgen.

 

Meditatie en geluk, is als creatine en sterk worden

Een goed metafoor die ik hiervoor een keer heb gehoord is als volgende:

Eigenlijk is mediteren net als creatine. Als we alleen creatine nemen dan worden we al wel wat sterker en iets gespierder, zonder dat we daar wat voor hoeven te doen. Als we er echter nog heel hard bij sporten, dan werkt creatine als een soort boost om sneller te groeien en sterker te worden.

Hetzelfde is waar voor meditatie.

Als je alleen mediteert en de rest van de dag niet gebruikt maakt van de lessen die je van mediteren krijgt, dan wordt je alleen maar een rustiger persoon.

Maar als je de lessen wel toepast. Dan heeft meditatie nog zoveel meer voordelen.

Wil je leren mediteren? Ik heb net een aantal gratis filmpjes gemaakt waarin wordt uitgelegd hoe jij het uit kan proberen.

 

Herinneringsmomenten

Wat voor mij heel goed werkt is om gedurende de dag, zo vaak mogelijk ‘herinneringsmomenten’ te hebben.

Daarmee bedoel ik dat je eigenlijk het gevoel dat je tijdens het mediteren hebt herinnert. Op deze manier maak je het een gewoonte om tijdens de dag je het zelfde te gaan voelen als tijdens het mediteren.

Je kunt dan denken aan dingen zoals tevreden zijn met het moment, afstand nemen van je (negatieve) gedachtes etc…

Probeer het uit. Zonder dat je jezelf ook in je dag bezig houdt met meditatie krijg je er niet alle voordelen van.

 

Bram

 

Comments are closed.